آگاهى و پذیرش نقش ها از ویژگیهای خانواده آرمانی در اندیشه امام سجاد است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، شمسی کرمی از اساتید حوزه و دانشگاه، امروز در همایش «خانواده مطلوب از دیدگاه امام سجاد(ع)» در بندرعباس با بیان اینکه خـانـواده، كـوچکترین واحـد اجـتـمـاعـى اسـت كـه سـلول اوليـه آن را زن و شـوهـر تـشـكـيـل مـىدهـنـد به الگـوى اسـلام بـراى خـانـواده ايـده آل اشاره کرد و گفت: دین مبین اسـلام، در روش تـربـيـتـى خـود، انـسانها را به الگوها، ايده آلها و نمونه هاى برتر تـوجـه مـىدهـد.
وی در تعریف خانواده، توضیح داد: خـانـواده، كـانـون مقدسی است كه در سايه پيوند زناشويى دو انسان از دو جنس مخالف پـايـه گـذارى شـده و بـا پـيـدايـش و تـولد فـرزنـدان كامل تر مى شود.
به گفته کرمی دین اسلام بـراى تـشـكيل خـانـواده استانداردهايى را معرفى کرده است که هرقدر اركان تـشكيل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان میزان نیز از شايستگى و برترى بـرخـوردار خـواهـنـد بـود.
وی با استناد به آيه شريفه «اِنَّمـا يـُريـدُ اللهُ لِيـُذهبَ عَنكُم الرّجسَ اهلَ البيتِ وَ يُطَهّركُم تَطهيرا»، افزود: دین مبین اسـلام از اهـل بـيـت(ع) بـه عـنـوان نـمـونـه اى كـامـل از خـانواده برتر و الگویی برای جهانیان یاد کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با یادآوری اینکه در دهه اخیر، تهدیدها و آسیبهایى کانون خانواده را به چالش کشیده و پیامدهاى ناگوارى براى آن به بار آورده است، عنوان کرد: نادیده گرفتن یا انکار تفاوت هاى طبیعى زن و مرد، رفع محدودیت هاى ارتباط بین زنان و مردان در محیط هاى عمومى و خشونت هاى خانوادگى از بارزترین تهدیدهات این حوزه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های خانواده آرمانى در اندیشه امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ویژگى هاى یک خانواده آرمانى از دیدگاه امام سجاد(ع)، سعادت و کمال انسان در بندگى و قرب او تبلور مى یابد و توحید محورى، مهم ترین ویژگى جامعه مطلوب و نهادهاى تشکیل دهنده آن است.
کرمی همچنین به بررسى برخى از ویژگى هاى ساختارى نهاد خانواده در اندیشه امام سجاد(ع) پرداخت و با اشاره به سرپرستی مرد در خانواده، بیان کرد: در اندیشه امام سجاد(ع)، مدیریت خانواده به شوهر اعطا شده است؛ البته، سرپرستى مرد در خانواده، به معناى مطلق بودن فرمانروایى او در محیط خانواده نیست که به دلخواه فرمان دهد و زن همانند برده اى مطیع و تسلیم او باشد.
وی ادامه داد: همان گونه که براى تحکیم بنیاد خانواده، وجود یک سرپرست، ضرورى است و بدون آن، خانواده به سستى و تزلزل مى گراید، خودسرى ها، خودکامگى ها، خودمحورى ها و اعمال زور و قدرت بى جا نیز بنیاد خانواده را متزلزل خواهد کرد؛ اسلام کوشیده است از طریق تلفیق قدرت با ویژگیهاى اخلاقى اى همچون فروتنى، مهرورزى و گذشت، رابطه زن و شوهر را تا جایى که امکان دارد، تلطیف کند و از تبدیل شدن آن به یک رابطه زورمدارانه جلوگیرى کند.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: امام در راستاى محدودسازى قدرت مردان، توسل به شیوه هاى تربیتى و اخلاقى را اولویت خود قرار داده است و بعد از توصیه به اطاعت زن از شوهر خود، مهرورزى و همدلى با زن را حق وى بیان مى فرماید و از این طریق به تلفیق قدرت با آموزه هاى اخلاقى مى پردازد و از آسیب هاى احتمالى قدرت براى مرد جلوگیرى مى کند و بدین گونه الگویى مطلوب از مدیریت در این نهاد مقدس ترسیم مى کنند.
وی، «آگاهى و پذیرش نقش ها» را از دیگر ویژگی های خانواده آرمانی در اندیشه امام سجاد(ع) دانست و ابراز کرد: از دیگر زمینه ها و عوامل بسیار مؤثر بر وضعیت خانواده، ارائه آگاهى ها و آموزش هاى لازم به دختران و پسران جهت احراز موقعیت همسرى و در مرحله بعد، موقعیت پدر و مادرى نسبت به فرزندان، و ایفاى نقش هاى متناسب با این موقعیت هاست.
کرمی افزود: امام سجاد(ع) در رساله حقوق، بر نقش عاطفى زن در قبال شوهر اشاره مى کند: «و اما حق همسرت ـ که با پیوند زناشویى زیردست تو شده ـ این است که بدانى خداى عزوجل او را مایه آرامش و راحتى تو ساخته است.»
وی، «نیکو سخن گفتن» و «احترام متقابل» را بخش دیگری از ویژگی های خانواده آرمانی در اندیشه امام سجاد(ع) برشمرد و گفت: زن و شوهر در محیط خانواده باید افزون بر محتواى کلام، در انتخاب قالب آن نیز دقت کافى را داشته باشند تا اثرش بر دیگرى پایدار و پردوام باشد. امام سجاد علیه السلام فرمودند: «گفتار نیک، فرد را نزد خانواده محبوب کند»؛ امام سجاد(ع) احترام به زن در محیط خانواده را یکى از حقوق زن بیان مى فرماید که رعایت آن مى تواند نقش مهمى در تحکیم روابط بین همسران داشته باشد. آن حضرت مى فرمایند: «و اما حق زن و همسر آن است که احترامش کنى»./202/851/ب1